• sosial kompetanse

    06/08/2012

    Sosial kompetanse noe vi ønsker å jobbe med i hverdagen

    Sosial kompetanse bygger på respekt og toleranse.

    Områder det jobbes med er: Prososial atferd, selvhevdelse, selvkontroll, empati og rolletaking,

    lek/glede og humor.

    Våre mål med sosial kompetanse er at barna skal lære å omgås andre på en

    god måte, som er givende både for dem selv og for omgivelsene:

    • lære å ta og opprettholde kontakt med andre

    • lære å samarbeide

    • ta hensyn til og vise omsorg for hverandre

    • utvikle et godt selvbilde og en positiv holdning til egen læreevne

    • utvikle selvstendighet, kreativitet og fleksibilitet

    • kunne ta andres roller og se en sal fra flere synsvinkler

    (empati og konfliktløsning)

    Temaene følger oss gjennom hele dagen, i tillegg til at vi tar det opp

    gjennom drama, lek og samtale i samlingstunden. Det sosiale samspillet er

    en viktig del av alle aktiviteter i barnehagen. Vi vil i stor grad gå ut i fra

    situasjoner som vi har observert i barnas hverdag. Ved konfliktløsning vil vi

    lære barna å tenke over hva som faktisk skjedde og se situasjonen fra motpartens

    synsvinkel. I alle situasjoner får barna tilbakemeldinger om seg selv

    på godt og vondt.Gjennom disse reaksjonene lærer barna noe om

    seg selv. Vi synes det er viktig å bruke tid på dette

    og håper det kan hjelpe barna til

    å være med på å

    bygge opp et

    samfunn hvor vi

    tar mer hensyn

    til hverandre.

    Hva Hvorfor Hvordan

    1)Samlinger

    2) Her og nå situasjoner

    3) konfliktløsning

    1) Gjøre barna bevisste på begrepene;

    ord og uttrykk som blir brukt. Prososial

    atferd, selvhevdelse, selvkontroll,

    empati og rolletaking, og lek, glede og

    humor.

    Dette er ofte utgangspunkt for temaene.

    2) Den uformelle læringen.

    Egen erfarte situasjoner. Løpende

    veiledning. Gir barna øyeblikkelig

    tilbakemelding. Barna blir sett og tatt

    på alvor.

    3) Lære å se situasjonen fra eget og andres

    ståsted. Kjenne og oppleve gleden

    av å løse problemer i fellesskap.

    1)Bruk av drama, samtaler, eksempler,

    bøker og fortellinger.

    2) Voksne går inn i situasjonen, deltar

    som veileder med direkte tilbakemeldinger

    på hva som blir sagt og gjort.

    3) Voksne går inn i situasjoner og veileder

    barna til selv å tenke ut løsninger.

    Følger opp med å se og gi tilbakemelding

    på løsningen

  • Brannvern

    31/08/2016

    Brannvern

    Brannvern i uke 37 og uke 38

    Hver høst har vi brannvernuker i barnehagen. Også i år har vi valgt å ha 2

    uker med temaet brannvern. Ved å ha temaer over lengre tid, tror vi at alle,

    store og små vil få større utbytte. Det blir mer tid til øvelser og ro til å møte

    barna der de er og ta hensyn til dette. Hovedmålet er å være forberedt på

    hva vi må gjøre hvis brannalarmen går. I tillegg ønsker vi å sette fokus på

    brannsikkerhet for å skape varige og gode holdninger til brannvern hos

    barna.

    I brannvernukene, hører vi på brannklokkene, har brannøvelser og

    samlinger der vi snakker om forskjellen på ild som hygge og ild som

    farlig brann. Vi er også heldige å få besøke brannstasjonen. Eldar og Vanja

    er et undervisningsoppleg om brannvern, utgitt av norsk brannvernforening.

    Dette inneholder temaer innenfor brannvern, plansjer, fortellinger, leker og

    rollespill, farge, samt klippe og limeoppgaver. Hånddukkene Eldar og Vanja

    er med i samlinger og hjelper oss med å forsterke læringen til barna.

  • Feber

    05/03/2009

    Feber er en tilstand som er et symptom på en sykdom. Her finner du god informasjon om hvilke sykdommer det kan være og hva man skal gjøre.

  • Atsjoooo…!

    09/02/2009

    Snodigheter ved perlebordet er en serie små og spennende historier du kan fortelle og undre buy naltrexone deg over sammen med barna.

    fiogf49gjkf05

  • Tips til hvordan man kan unngå å bli smittet av fo

    06/02/2009

    Forkjølelse kommer dessverre like sikkert som den første snøen. Her følger gode tips til hvordan du på en enkel måte kan forebygge smitte.

  • Brennkopper

    05/09/2008

    Dette er et informasjonsskriv om brennkopper med råd om hva foreldre kan gjøre for å hjelpe barnet å bli kvitt brennkoppene, og hvordan man unngår smitte til de andre barna i familien og barnehagen.

  • Solbrenthet/Solforbrenning

    19/05/2008

    Hvordan kan man unngå å bli solbrent? Hjelper det å ha på T-skjorte?

  • Bjørkeallergi

    19/05/2008

    Nå er sesongen for bjørkepollen like rundt hjørnet. Dermed kommer en vanskelig periode for de som har bjørkepollenallergi. Det er viktig å kjenne til både hvilke plager de som er utsatt har og hvordan man kan forebygge.

  • Influensa

    12/02/2008

    Influensaen kommer hver senhøst og sykdommen kan være ganske belastende. Hvor farlig er det?

  • Mark i snøen!!!!

    04/01/2008

    Kan man få mark i magen ved å spise snø?? Les mer og finn ut?

  • Oppkast og diare i barnehagen

    18/12/2007

    Omgangssyke smitter fort og effektivt. Det kan fort bli en problematisk epedemi. Men det finnes metoder for å beskytte seg.

  • Her er det noen småtips om klær til barn.

    10/08/2012

    Litt om klær og sånt.

  • Forkjølelse

    02/10/2007

    Forkjølelse er mer en tilstand enn det er en sykdom. Like fult kan det være plagsomt, og noen forholdsregler er lurt å ta.

  • Flått – skaubjønn - Påte

    03/05/2007

    Flåtten viser seg å være ganske så levedyktig i vårt klima. Den er en noe uvelkommen del av skogsturer. Hva skal man gjøre ved flåttbitt?

  • Insektstikk

    03/05/2007

    Insektstikk hører sommeren til. Noen er uskyldige og ufarlige, mens andre krever vår oppmerksomhet.

  • Snørr/rennende nese

    31/01/2007

    Rennende nese er ikke et uvanlig syn i barnehagen. Snørring kan ha mange årsaker.

  • Halsbetennelse

    31/01/2007

    Halsbetennelse kan være smertefullt. Hva er halsbetennelse og hvordan behandles det?

  • Skarlagensfeber

    31/01/2007

    Hvordan smitter skarlagensfeber? Hva er symptomene og hvordan behandles den?

  • Solvettregler i bhg,

    06/08/2012

    Solvettregler for barnehager

     

    Om sommeren er barna mye ute. Det er derfor viktig at man har et bevisst forhold til hvor mye barna utsettes for sol og tar noen forholdsregler. Barn har tynnere hud enn voksne og trenger ekstra beskyttelse, dessuten har de dårligere varmeregulering og kan lettere bli overopphetet.

     

    • La barna ha tilgang på skyggefulle områder til lek, bruk parasoller som kan flyttes rundt.
    • Lag skygge over sandkasser og steder der barna sitter mye stille
    • Alle barna bør ha solhatt, helst med bred brem
    • Behold tøyet på, gi informasjon om foreldre skal kle barna med lette bomullsklær.
    • Ha kaldt vann lett tilgjengelig hele dagen
    • La barna ta pause fra solen mellom kl 12 og kl 15, innendørs eller i skyggen.
    • Sett alltid vogner og leketepper i skyggen
    • Bruk solkrem i tillegg til klær, minst faktor 15. Lag rutiner på smøring flere ganger om dagen.
    • Vær obs på om barna blir sutrete, utilpass og røde i ansiktet og huden, tenk på overoppheting og la barna få tilgang til å være innendørs med kald drikke tilgjengelig.

                                             

     

    Les også: ”Barnehagebarna blir godt verna mot sola” på link:

    http://www.kreftforeningen.no/dt_singlearticle.asp?amid=902359