• Lov om barnehager

    30/10/2008

    Lov om barnehager trådt i kraft 1. januar, 2006.

  • Rammeplanen

    29/09/2007

    Her vil det komme informasjon vedr. rammeplanen for barnehager.

    Kunnskapsdepartementet fastsatte 1. mars ny rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver med hjemmel i barnehageloven § 2. Planen trer i kraft 1. august 2006.

    Rammeplanen skal:

    • Gi retningslinjer for barnehagens innhold og oppgaver
    • Være et arbeidsredskap for barnehagens personale
    • Danne grunnlag for barnehagens planlegging, dokumentasjon og vurdering av innholdet
    • Angi mål som barnehagen skal arbeide mot i hverdagslivet og i arbeidet med fagområder
    • Gi informasjon til foreldre som grunnlag for samarbeid mellom hjem og barnehage
    • Gi barnehagens eiere grunnlag for å vurdere rammebetingelser og kompetansebehov
    • Være utgangspunkt for kommunens tilsyn

    Hvorfor ny rammeplan nå?

    • Ti år etter innføring av den første rammeplanen i barnehagens historie var det nødvendig med oppdatering, både faglig og i forhold til samfunnsmessige endringer

    Barnehageloven av 2005 har en ny omfattende innholdsbestemmelse som bygger på flere element fra rammeplanen av 1995

    • Barnehager er overført til Kunnskapsdepartementet. Sammenheng mellom barnehagens og skolens læreplaner

    Samfunnsendringer med betydning for barnehagens virksomhet:

    • Stadig flere barn går i barnehage, og en større andel barn er under tre år (over 6 000 barnehager, 215 000 barn, godt over 60 000 ansatte)
    • Grunnskolereformen 1997
    • Flere barn har heldagstilbud
    • Det kulturelle mangfoldet og verdimangfoldet i samfunnet øker
    • Barnekonvensjonen styrker barns rettslige stilling i samfunnet
    • Økt bevissthet om betydningen av gode barnehager som forebyggende tiltak og som grunnlag for livslang læring

    Ny rammeplan - sammenlignet med dagens rammeplan:

    • Redusert fra 130 sider til vel 27 sider
    • Verdigrunnlaget videreføres
    • Barnehagens egenart som omsorgs- og læringsarena skal bevares, samtidig som kontinuiteten i barns oppvekst og utdanning må ivaretas
    • Tydeligere på barns rett til medvirning
    • Tydeligere om barnehagens innhold og oppgaver og personalets ansvar
    • Antall mål for barna er redusert

    Rammeplanens sju fagområder:

    • Kommunikasjon, språk og tekst
    • Kropp, bevegelse og helse
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Etikk, religion og filosofi
    • Nærmiljø og samfunn
    • Natur, miljø og teknikk
    • Antall, rom og form

    om dere vil kan den kjøpes her: www.akademika.no

    eller les mer her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/pressesenter/pressemeldinger/2006/Ny-rammeplan-for-barnehagene-.html?id=103812