• Sang og musikk hos oss

    03/09/2012

    Sang og musikkglede

    Barna skal få utvikle seg og oppleve gleden ved sang og musikk gjennom

    barnehagedagen og i sang/musikksamlinger. Barna har stor glede av musikk,

    bevegelse og dans.

    I løpet av året vil vi komme innom rytmer, samspill, sangleker, dans, bevegelse,

    rim og regler, komponister og klassisk musikk.

    Gjennom dette, ønsker vi i henhold til rammeplanens pkt. 3.1: om kommunikasjon,

    språk og tekst: “å skape et språkstimulerende miljø for alle barn”;

    - oppmuntre til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med

    hjelp av språk og sang.

    Pkt. 3.3 Kunst, kultur og kreativitet omhandler bl.a. uttryksformer som

    musikk, dans, drama og språk.

    Formidling av kunst og kultur bidrar til, og skaper fortrolighet med, og

    tilhørighet til kulturelle uttrykksformer.

     

  • Ellinger

    03/09/2012

    Her er 10 forskjellige Ellinger. Det finnes utallige av disse rundt omkring i landet vårt. Vi oppfordrer dere til å sende oss ellinger, som dere kjenner til i fra lokalmiljøet. For å bestemme hvem som skal ”være” eller ”stå” eller ”ha`n” er det ofte lurt å elle. De fleste barn kan en masse ellinger selv, men det er kanskje noen som ikke kan de som står her. Still dere i ring når dere skal elle. Den som eller, peker på en og en og sier et ord eller stavelse i ellingen. Den som sier det siste ordet kommer på, er ute. Slik fortsetter det, til det er bare en igjen. Han eller hun skal være. Men dere kan jo bli enige om at det er den som det siste ordet kommer på første gangen, som skal være, så tar det ikke så lang tid.

  • Barne sanger vi bruker,

    03/09/2012

    Estetiske fag : metoder

     

    Barnesanger

     

    Du har to øyne

     

    Innledning

    Denne sangen fokuserer på sansene våre: syn, hørsel, smak, lukt og følelse. Følg sangens tekst og pek på det dere synger om. Når du ha sunget: ”munnen kan du blant annet le med”, så ta en liten pause og spill på slurva. Etter å ha sunget: ” og du kan smake”, smatt med munnen, etter: ”lukte en appelsin”, dra luft gjennom nesa og, ”føle med hånden din”, stryk deg selv på armen. To og to barn kan også stryke på hverandre, hvis du er sikker på at de kan klare det uten at det blir uro. Dette skal være en koselig sang.

     

    Du har to øyne

    Du har to øyne

    Som du kan se med,

    Og munnen kan du

    Blant annet le med,

    Og du kan smake,

    Og du kan høre,

    Og selv bestemme

    Hva du vil gjøre,

    Og du kan lukte en appelsin

    Og du kan føle med hånden din

     

    En liten undulat

     

    Innledning

    Dette er en sang som sikkert mange av dere har hørt. Det er en sang med bevegelser og et innhold som tilhører fantasiens verden. Synd sangen med bevegelser til.

    For litt store barn kan man gjøre denne sangen litt mer komplisert, for eksempel slik: Når sangen er godt innlært synges ikke siste strofe, men bevegelsene gjøres. Sangen synges på nytt. Denne gangen synges ikke strofen som er før det som ble utelatt første gang, men bevegelsene som symboliserer strofen gjøres. Slik fortsetter det til hele sangen er stum. Den består kun av bevegelser. Avslutt med å synge hele sangen med bevegelser

     

    En liten undulat

    Jeg er en liten undulat                                                

    Som får så dårlig med mat                                     

    For de jeg bor hos,                                                    

    Ja, de jeg bor hos                                         

    De er så gjerrige så.                                                      

    Og jeg får sild hver en`ste dag                                                 

    Og det vil jeg ikke ha                                                

    For jeg vil heller                                                            

    Ja, mye heller                                                              

    Ha coca-cola                                                                

    Og is                                                                           

     

     

     

    Sang                                                                            Bevegelser

    Jeg er en liten undulat                                                 Falks med hendene som vinger

     

    Som får så dårlig med mat                                      gni seg på magen

     

    For de jeg bor hos,                                                     tegn et hus i luften

    Ja, de jeg bor hos                                         

     

    De er så gjerrige så.                                                       Hytt med pekefingeren

     

    Og jeg får sild hver                                                      lag bølgebevegelser

    En`ste dag

     

    Og det vil jeg ikke ha                                                 rist på hodet

     

    For jeg vil heller                                                             nikk på hodet

     

    Ja, mye heller                                                               nikk på hodet

     

    Ha coca-cola                                                                 ”drikk” av en flaske

     

    Og is                                                                            lat som du slikker på en is

     

     

    Hulene på bussen

     

    Innledning

    I denne sangen kan du med hjelp fra barna finne andre personer eller dyr å synge om. Det kan være mannen på bussen, damen, barna, politiet, hunden, musa, løven og så videre. Alle sier forskjellige ting, som: Ja, ja, ja – blæ, blæ, blæ – vov, vov, vov – stopp, stopp, stopp og så videre. Gi først neon eksempler og la så hvert barn få synge sin egen etter tur.

     

    Hjulene på bussen

    Hjulene på bussen de går

    rundt, rundt, rundt,

    rundt, rundt, rundt,

    rundt, rundt, rundt,

    Hjulene på bussen de går

    rundt, rundt, rundt,

    Gjennom hele byen

     

    Dørene på bussen de går

    Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,

    Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,

    Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,

    Dørene på bussen de går

    Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,

    Gjennom hele byen

     

     

    Pengene på bussen sier

    Klirr, klirr, klirr

    Klirr, klirr, klirr

    Klirr, klirr, klirr

    Pengene på bussen sier

    Klirr, klirr, klirr

    Gjennom hele byen

     

    Viskerne på bussen sier

    Svisj, svisj, svisj

    Svisj, svisj, svisj

    Svisj, svisj, svisj

    Viskerne på bussen sier

    Svisj, svisj, svisj

    Gjennom hele byen

     

    Beibi`ne på bussen sier

    Æ æ, æ

    Æ æ, æ

    Æ æ, æ

    Beibi`ne på bussen sier

    Æ æ, æ

    Gjennom hele byen

     

    Pappa`ne på bussen sier

    Bla, bla, bla

    Bla, bla, bla

    Bla, bla, bla

    Pappa`ne på bussen sier

    Bla, bla, bla

    Gjennom hele byen

     

    Indianersangen

     

    Innledning

    Dette er en sang som sikkert mange av dere kan. Denne sangen er flott å bruke som rollespill. Lytt til teksten og lag bevegelser som passer. Å lage en indianer stamme av en gruppe med barn er en enkel sak. Litt rød leppestift i kinnene er det som skal til. La barna få være den som feller bamsen etter tur. Rollen som bamse passer godt for en voksen. Her er det rom for litt ekstra spenning hvis bamsen er litt vanskelig å fange.

    Ellers er det en utmerket sang til å øve inn mengdeforståelse. Finn frem det du har ti av, for eksempel knapper, klosser, kongler eller lignende. Del ut en ting til hvert barn. Er dere ikke ti, så la barna få 2 eller 3 ting hver seg. Den voksne tar det som blir til overs når barna har fått like mage ting. Sitt tett sammen i en sirkel på gulvet. Deretter legges en og en ting på bordet eller gulvet i samsvar med teksten. Etter første ves ligger ti ting på bordet. I fjerde vers forsvinner en og en ting.

     

    For små barn er det lettest å telle fra en og opp til ti. For de noe eldre barna kan en prøve å telle fra ti og nedover. Dette er mye vanskeligere og det er lurt å trene litt på dette sammen før en legger i vei med selve sangen.

     

    Indianer sang

    En eller to eller tre indianere

    Fire eller fem eller seks indianere

    Sju eller åtte eller ni indianere

    Ti indianere små.

     

    Alle så hadde de fjær på hodet,

    Alle så hadde de pil og bue.

    Alle så var de så stolte og krye

    For bjørnen skulle de ta.

     

    Hysj, der hørte de noe som braket,

    Hysj, der hørte de noe som knaket,

    Der kom bamsen

    Stor og diger

    Nå må vi skynde oss

    Hjem.

     

    Så ble det ti og ni og åtte indianere

    Sju og seks og fem indianere

    Fire og tre og to indianere

    En indianer igjen.

     

    Han va`kke redd for den

    Store bamsen

    Han tok og skjøt den,

    Boms, der falt den.

    Der lå bamsen stor og diger

    Så løp han hjem til de ni

     

    Så ble det

    En og to og tre indianere

    Fire og fem og seks indianere

    Sju og åtte og ni indianere

    Ti indianere små.

     

    Lille kattepus

     

    Innledning

    Denne sangen kan synges som en spørsmål og svar – sang.  Først lærer barna sangen ved at den synges i sin helhet. Deretter deles barna i to grupper. Den ene gruppa er den som spør. Den andre gruppa er katten som svarer. Dette gjøres på samme måte hvis det bare er to barn, eller en voksen og ett barn. Lev dere inn i sangen ved å bruke stemme som passer til teksten.

     

    Lille kattepus

    Lille kattepus, hvor har du vært?

    Jeg har vært hos mamma`n min.

    Lille kattepus, hva gjorde du der?

    Jeg stjal melk fra mamma`n min.

    Lille kattepus, hva fikk du da?

    Jeg fikk ris på halen min.

    Lille kattepus, hva sa du da?

    Mjau, mjau halen min.

     

    Se min kjole

     

    Innledning

    Velg deg ut en farge du vil synge om, for eksempel rød. Syng sangen flere ganger med mange eksempler på hva som er rødt. Gi hvert barn en rød fargeblyant og et stort ark og la det tegne noe av det som dere har sunget om. Kjøp inn en voksduk, hvis du er redd for søl, men la barna få utfolde seg med farger og maling.

     

    Se min kjole

    Se min kjole den er rød som rosen,

    Alt hva jeg eier

    Det er rødt som den.

    Det er fordi jeg

    Elsker alt det røde,

    Og fordi et postbud er min venn.

     

    Se min kjole den er blå som havet

    Alt hva jeg eier,

    Det er blått som den.

    Det er fordi jeg

    Elsker alt det blåe,

    Og fordi en sjømann er min venn