Sang og musikkglede
Barna skal få utvikle seg og oppleve gleden ved sang og musikk gjennom
barnehagedagen og i sang/musikksamlinger. Barna har stor glede av musikk,
bevegelse og dans.
I løpet av året vil vi komme innom rytmer, samspill, sangleker, dans, bevegelse,
rim og regler, komponister og klassisk musikk.
Gjennom dette, ønsker vi i henhold til rammeplanens pkt. 3.1: om kommunikasjon,
språk og tekst: “å skape et språkstimulerende miljø for alle barn”;
- oppmuntre til å lytte, samtale og leke med lyd, rim, rytme og fabulere med
hjelp av språk og sang.
Pkt. 3.3 Kunst, kultur og kreativitet omhandler bl.a. uttryksformer som
musikk, dans, drama og språk.
Formidling av kunst og kultur bidrar til, og skaper fortrolighet med, og
tilhørighet til kulturelle uttrykksformer.
Du har to øyne
Denne sangen fokuserer på sansene våre: syn, hørsel, smak, lukt og følelse. Følg sangens tekst og pek på det dere synger om. Når du ha sunget: ”munnen kan du blant annet le med”, så ta en liten pause og spill på slurva. Etter å ha sunget: ” og du kan smake”, smatt med munnen, etter: ”lukte en appelsin”, dra luft gjennom nesa og, ”føle med hånden din”, stryk deg selv på armen. To og to barn kan også stryke på hverandre, hvis du er sikker på at de kan klare det uten at det blir uro. Dette skal være en koselig sang.
Du har to øyne
Du har to øyne
Som du kan se med,
Og munnen kan du
Blant annet le med,
Og du kan smake,
Og du kan høre,
Og selv bestemme
Hva du vil gjøre,
Og du kan lukte en appelsin
Og du kan føle med hånden din
Dette er en sang som sikkert mange av dere har hørt. Det er en sang med bevegelser og et innhold som tilhører fantasiens verden. Synd sangen med bevegelser til.
For litt store barn kan man gjøre denne sangen litt mer komplisert, for eksempel slik: Når sangen er godt innlært synges ikke siste strofe, men bevegelsene gjøres. Sangen synges på nytt. Denne gangen synges ikke strofen som er før det som ble utelatt første gang, men bevegelsene som symboliserer strofen gjøres. Slik fortsetter det til hele sangen er stum. Den består kun av bevegelser. Avslutt med å synge hele sangen med bevegelser
En liten undulat
Jeg er en liten undulat
Som får så dårlig med mat
For de jeg bor hos,
Ja, de jeg bor hos
De er så gjerrige så.
Og jeg får sild hver en`ste dag
Og det vil jeg ikke ha
For jeg vil heller
Ja, mye heller
Ha coca-cola
Og is
Sang Bevegelser
Jeg er en liten undulat Falks med hendene som vinger
Som får så dårlig med mat gni seg på magen
For de jeg bor hos, tegn et hus i luften
Ja, de jeg bor hos
De er så gjerrige så. Hytt med pekefingeren
Og jeg får sild hver lag bølgebevegelser
En`ste dag
Og det vil jeg ikke ha rist på hodet
For jeg vil heller nikk på hodet
Ja, mye heller nikk på hodet
Ha coca-cola ”drikk” av en flaske
Og is lat som du slikker på en is
I denne sangen kan du med hjelp fra barna finne andre personer eller dyr å synge om. Det kan være mannen på bussen, damen, barna, politiet, hunden, musa, løven og så videre. Alle sier forskjellige ting, som: Ja, ja, ja – blæ, blæ, blæ – vov, vov, vov – stopp, stopp, stopp og så videre. Gi først neon eksempler og la så hvert barn få synge sin egen etter tur.
Hjulene på bussen
Hjulene på bussen de går
rundt, rundt, rundt,
rundt, rundt, rundt,
rundt, rundt, rundt,
Hjulene på bussen de går
rundt, rundt, rundt,
Gjennom hele byen
Dørene på bussen de går
Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,
Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,
Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,
Dørene på bussen de går
Opp og igjen, Opp og igjen, Opp og igjen,
Gjennom hele byen
Pengene på bussen sier
Klirr, klirr, klirr
Klirr, klirr, klirr
Klirr, klirr, klirr
Pengene på bussen sier
Klirr, klirr, klirr
Gjennom hele byen
Viskerne på bussen sier
Svisj, svisj, svisj
Svisj, svisj, svisj
Svisj, svisj, svisj
Viskerne på bussen sier
Svisj, svisj, svisj
Gjennom hele byen
Beibi`ne på bussen sier
Æ æ, æ
Æ æ, æ
Æ æ, æ
Beibi`ne på bussen sier
Æ æ, æ
Gjennom hele byen
Pappa`ne på bussen sier
Bla, bla, bla
Bla, bla, bla
Bla, bla, bla
Pappa`ne på bussen sier
Bla, bla, bla
Gjennom hele byen
Dette er en sang som sikkert mange av dere kan. Denne sangen er flott å bruke som rollespill. Lytt til teksten og lag bevegelser som passer. Å lage en indianer stamme av en gruppe med barn er en enkel sak. Litt rød leppestift i kinnene er det som skal til. La barna få være den som feller bamsen etter tur. Rollen som bamse passer godt for en voksen. Her er det rom for litt ekstra spenning hvis bamsen er litt vanskelig å fange.
Ellers er det en utmerket sang til å øve inn mengdeforståelse. Finn frem det du har ti av, for eksempel knapper, klosser, kongler eller lignende. Del ut en ting til hvert barn. Er dere ikke ti, så la barna få 2 eller 3 ting hver seg. Den voksne tar det som blir til overs når barna har fått like mage ting. Sitt tett sammen i en sirkel på gulvet. Deretter legges en og en ting på bordet eller gulvet i samsvar med teksten. Etter første ves ligger ti ting på bordet. I fjerde vers forsvinner en og en ting.
For små barn er det lettest å telle fra en og opp til ti. For de noe eldre barna kan en prøve å telle fra ti og nedover. Dette er mye vanskeligere og det er lurt å trene litt på dette sammen før en legger i vei med selve sangen.
Indianer sang
En eller to eller tre indianere
Fire eller fem eller seks indianere
Sju eller åtte eller ni indianere
Ti indianere små.
Alle så hadde de fjær på hodet,
Alle så hadde de pil og bue.
Alle så var de så stolte og krye
For bjørnen skulle de ta.
Hysj, der hørte de noe som braket,
Hysj, der hørte de noe som knaket,
Der kom bamsen
Stor og diger
Nå må vi skynde oss
Hjem.
Så ble det ti og ni og åtte indianere
Sju og seks og fem indianere
Fire og tre og to indianere
En indianer igjen.
Han va`kke redd for den
Store bamsen
Han tok og skjøt den,
Boms, der falt den.
Der lå bamsen stor og diger
Så løp han hjem til de ni
Så ble det
En og to og tre indianere
Fire og fem og seks indianere
Sju og åtte og ni indianere
Ti indianere små.
Denne sangen kan synges som en spørsmål og svar – sang. Først lærer barna sangen ved at den synges i sin helhet. Deretter deles barna i to grupper. Den ene gruppa er den som spør. Den andre gruppa er katten som svarer. Dette gjøres på samme måte hvis det bare er to barn, eller en voksen og ett barn. Lev dere inn i sangen ved å bruke stemme som passer til teksten.
Lille kattepus
Lille kattepus, hvor har du vært?
Jeg har vært hos mamma`n min.
Lille kattepus, hva gjorde du der?
Jeg stjal melk fra mamma`n min.
Lille kattepus, hva fikk du da?
Jeg fikk ris på halen min.
Lille kattepus, hva sa du da?
Mjau, mjau halen min.
Velg deg ut en farge du vil synge om, for eksempel rød. Syng sangen flere ganger med mange eksempler på hva som er rødt. Gi hvert barn en rød fargeblyant og et stort ark og la det tegne noe av det som dere har sunget om. Kjøp inn en voksduk, hvis du er redd for søl, men la barna få utfolde seg med farger og maling.
Se min kjole
Se min kjole den er rød som rosen,
Alt hva jeg eier
Det er rødt som den.
Det er fordi jeg
Elsker alt det røde,
Og fordi et postbud er min venn.
Se min kjole den er blå som havet
Alt hva jeg eier,
Det er blått som den.
Det er fordi jeg
Elsker alt det blåe,
Og fordi en sjømann er min venn