Kristen Moral og Etikk Barnehagen vil bidra til å gi barna kunnskaper, erfaringer og opplevelser av kristen tro og tradisjon. Festningsgata Menighetsbarnehage skal ikke drive forkynnende virksomhet, allikevel vil de kristne grunnverdier prege det pedagogiske tilbudet og det sosiale samspillet, og barnet gis en grunnleggende kristen oppdragelse. Med kristne grunnverdier forstås medmenneskelighet eller nestekjærlighet, tilgivelse, menneskeverd, likeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet. Barnehagen skal lære barna om tro og verdier. Vår barnehage har fastsatt særlige bestemmelser om utvidet kristen formålsparagraf og dette vil vise seg ved; • Samarbeid med menighetene; Salen og Tabernakelet og Den Norske Kirke. • Barna får bli kjent med menighetene og kirken. • Barnehagen skal vise respekt og forståelse for andres holdninger og livssyn. • Vi vil ha kristen samling en gang i uken. I disse samlingene får barna høre enkle bibelfortellinger og historier knyttet opp mot den gylne regel. Det jeg vil at andre skal gjøre mot meg skal jeg gjøre mot dem • Vi vil lære barna sanger med kristent innhold. • Vi vil sette fram kristne barnebøker i “avdelingsbibliotekene”. • Vi vil synge kristne bordvers. • Vi vil lære barna innholdet i og feire de kristne høytidene. • Vi vil gå til gudstjeneste i kirken før jul og synger på familie møter • Omvisning i kirken og menighetene. • Vi vil møte barnas spørsmål om liv og tro, undre oss sammen med dem og forsøke å gi et svar.
Sosial kompetanse ”Sosial kompetanse som bygger på respekt og toleranse. Områder det jobbes med er: Prososial atferd, selvhevdelse, selvkontroll, empati og rolletaking, lek/glede og humor. Våre mål er at barna skal lære å omgås andre på en god måte, som er givende både for dem selv og for omgivelsene: • lære å ta og opprettholde kontakt med andre • lære å samarbeide • ta hensyn til og vise omsorg for hverandre • utvikle et godt selvbilde og en positiv holdning til egen læreevne • utvikle selvstendighet, kreativitet og fleksibilitet • kunne ta andres roller og se en sal fra flere synsvinkler (empati og konfliktløsning) Temaene følger oss gjennom hele dagen, i tillegg til at vi tar det opp gjennom drama, lek og samtale i samlingstunden. Det sosiale samspillet er en viktig del av alle aktiviteter i barnehagen. Vi vil i stor grad gå ut i fra situasjoner som vi har observert i barnas hverdag. Ved konfliktløsning vil vi lære barna å tenke over hva som faktisk skjedde og se situasjonen fra motpartens synsvinkel. I alle situasjoner får barna tilbakemeldinger om seg selv på godt og vondt.Gjennom disse reaksjonene lærer barna noe om seg selv. Vi synes det er viktig å bruke tid på dette og håper det kan hjelpe barna til å være med på å bygge opp et samfunn hvor vi tar mer hensyn til hverandre. Hva
1)Samlinger
2) Her og nå situasjoner
3) konfliktløsning
1) Gjøre barna bevisste på begrepene;
ord og uttrykk som blir brukt. Prososial
atferd, selvhevdelse, selvkontroll,
empati og rolletaking, og lek, glede og
humor.
Dette er ofte utgangspunkt for temaene.
2) Den uformelle læringen.
Egen erfarte situasjoner. Løpende
veiledning. Gir barna øyeblikkelig
tilbakemelding. Barna blir sett og tatt
på alvor.
3) Lære å se situasjonen fra eget og andres
ståsted. Kjenne og oppleve gleden
av å løse problemer i fellesskap.
1)Bruk av drama, samtaler, eksempler,
bøker og fortellinger.
2) Voksne går inn i situasjonen, deltar
som veileder med direkte tilbakemeldinger
på hva som blir sagt og gjort.
3) Voksne går inn i situasjoner og veileder
barna til selv å tenke ut løsninger.
Følger opp med å se og gi tilbakemelding
på løsningen.
Leken Store deler av dagen går til lek og aktiviteter. Både på formiddagen og ettermiddagen er det satt av tid til fri lek. Leken er hele tiden på barnas premisser. Vi avbryter ikke leken hvis vi ikke må. Leken er en glede i seg selv og skal tas på alvor, respekteres og vernes om. Leken er barnets viktigste læringsarena. Barn lærer barn. Gjennom lek og rollelek lærer barn sosiale ferdigheter. Barna øver på å forestille seg, ta andres perspektiv, tolke signaler, kommunisere/språk, hevde seg og ha selvkontroll. Gjennom sin medvirkning skaffer de seg kunnskap og innsikt på ulike områder og kan lettere forstå sammenhenger og mening i det som skjer. Videre fremmer leken barnets utvikling intellektuelt, språklig, fysisk og emosjonelt. Vi voksne vil være tilgjengelige, observante og lyttende til det barna måtte trenge av støtte og oppmuntring til videre lek og samspill og vi hjelper barn som ikke kommer inn i leken.
Språk (Rammeplanen pkt. 2.5) Språklig kompetanse: Småbarnsalderen er den grunnleggende perioden for utvikling av språk. Samhandling gjennom kroppsspråk og lek med lyder er en vesentlig del av det lille barnets måte å nærme seg andre mennesker på. At voksne oppfatter og bekrefter barns uttrykk og samtidig setter ord på deres inntrykk og opplevelser, er av avgjørende betydning for videre utvikling av talespråket. I tillegg til å være tydelig i den dagelige samtalen med barnet, vil vi bruke rim og regler, språkmaterialet språksprell, språkposer som inneholder forskjellige kategorier av ting og høytlesning. Språklek og bevisstgjøring av språklyder har vist seg å være med på å legge et godt grunnlag for senere leseinnlæring. Gjennom dette mener vi at barna tilegner seg gode begreps - og språkkunnskaper. I år er det elleve 4 – åringer (født 2008) i barnehagen som er med i det vi kaller ”språksprell-gruppa”. Språksprell er metodiske språkleker beregnet på barn i alderen 4-6 år. Øvelsene i språksprell vil møte barna der de befinner seg i sin språklige utvikling, og øvelsene gjennomføres i lekeform, fordi leken er den sikreste veien å gå for å gi barna trygghet og mestringsopplevelser. Formålet med lekene er å stimulere barnas språklige, og spesielt fonologiske, bevissthet, slik at de vil bli bedre rustet til å møte skriftspråkets verden ved skolestart. Lekene vil også trene barnas evne til å holde på konsentrasjonen over tid. Språksprell består av fire hovedområder: • Oppmerksomhet for lyd – hvor vi har fokus på det å lytte. Formålet er å skjerpe barnas oppmerksomhet for lyder generelt. • Rim og regler – skal utvikle barnas evne til å fokusere oppmerksomheten på språklige former og strukturer. • Stavelsesinndeling – skal oppøve barnas fonologiske bevissthet. • Forlydsanalyse – vi oppøver evnen til å identifisere første lyd i et talt ord. Barna skal tilegne seg forståelsen av at ord er bygget opp av flere språklyder. Lekenes varighet er på omtrent 15 minutter, og gjennomføres helst med en gruppe på 3-10 barn. Selv om opplegget har et opplæringsformål, skal dette først og fremst være lek. Det er lov å tulle, tøyse og le underveis!
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring: Å vite om personalets arbeid og barns liv i barnehagen er viktig for barnehagens utvikling. Festningsgata Menighetsbarnehage ønsker at barns læring og personalets arbeid skal være synlig. Dette fordi barnehagens verdigrunnlag og oppgaver, samt at barnehagen skal være et sted for lek, læring og utvikling kan reflekteres over. Barnehagens dokumentasjon kan gi foreldrene, lokalmiljøet og kommunensom barnehagemyndighet informasjon om hva barn opplever og lærer og gjør i barnehagen. Festningsgata Menighetsbarnehage vil dokumentere arbeidet i barnehagen gjennom årsplan, periodeplaner, ukeplaner, tema /prosjekter som opptar barn og voksne i bhg og evalueringer med refleksjoner i etterkant av opplegg som er gjennomført
Mat og kosthold Mer frukt og grønt
Vi ønsker å gi barna glede ved måltider, matlaging og en følelse av å
mestre. Glede over å ha riktig og sunn mat. Sette pris på sosialt samvær
rundt bordet.
Lage mat fra grunnen og se sammenheng- fra råvare til endt produkt.
Hver dag blir det servert lunsj med frukt og grønnsaker til.
Hver ettermiddag får barna et frukt måltid og tilbud om knekkebrød.
Hver fredag er det mat-dag og matlaging vil gå på rundgang blant barna.
Bursdagsfeiring vil bestå av herlig fruktfat og is eller poppcorn
Mat og kosthold – Mer frukt og grønt - 5 om dagen Vi ønsker å gi barna glede ved måltider, matlaging og en følelse av å mestre. Glede over å ha riktig og sunn mat og sette pris på sosialt samvær rundt bordet. I barnehagen vår setter vi litt fokus på mat og måltider. Til frokost er det grønnsakssnacks tilrettelagt i biter. I løpet av ettermiddagen serverer vi frukt og knekkebrød til de som er sultne. På mandager er det bakedag i barnehagen og da er alltid noen barn på kjøkkenet med på prosessen fra mel til ferdig brød. Og til lunsj blir det servert fersk brød. Brødet er laget med grovt mel, som inneholder mineraler, vitaminer og fiber. Vann er tørstedrikken. I tillegg serverer vi melk. Fredag er matdag i barnehagen. Da er barna med på kjøkkenet for å lage et varmt måltid. Oppskrifter henter vi fra “ Bra mat i barnehagen” - råd, tips og oppskrifter og personalets kunnskaper. Noen ansatte har vært på kurs, “fiskesprell” , og lært mer om fiskeretter i barnehagen og som vi vil prøve etter beste evne å gjøre bruk av ofte. Barn med matintoleranse og barn som ikke spiser svinekjøtt tar vi selvfølgelig hensyn til. Da lager vi gode alternative retter(oftest til alle) Vi mener og tror at gode måltider gir gode matvaner og et godt fellesskap.